Powrót na stare, nowe miejsce

biblioteka

 

 

 

 

 

Gminna Biblioteka Publiczna w Lubomierzu przeszła gruntowną modernizację.

Stało się to dzięki dotacji w ramach Kierunku Interwencji 2.1.”Infrastruktura bibliotek 2021 – 2025” , Priorytet 2 Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025, a wniosek dotyczył zadania:

Modernizacja Gminnej Biblioteki Publicznej w Lubomierzu i został zaakceptowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kwotę 654 tys. zł. Całkowity koszt zadania „Modernizacja Gminnej Biblioteki Publicznej w Lubomierzu” wyniósł 775 tys. Zł.

Od 7 listopada 2022 siedzibą Biblioteki stało się pomieszczenie w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Lubomierzu. Wówczas przeprowadzka do nowego miejsca trwała 2 tygodnie i nie należała do łatwych. Wszystkie książki trzeba było popakować w kartony, opisać je  i przetransportować do tymczasowego pomieszczenia.  

Dużo książek zostało wycofanych, inne umieszczono w kartonach i zmagazynowano w Chmieleniu. Do zastępczego lokum biblioteki przeniesionych zostało około 2500 książek.

W ramach przebudowy siedziby biblioteki  przeprowadzony został remont oraz montaż instalacji wodnej i kanalizacyjnej, instalacji elektrycznej i niskoprądowej, remont i wymiana pokrycia dachowego (dach przy świetliku) oraz wymiana świetlika, a także montaż części stolarki okiennej i drzwiowej oraz roboty remontowe  i wykończeniowe wewnątrz budynku.

Remont trwał ponad rok i od 18 grudnia 2023 zaczęło się uruchamianie wyremontowanej siedziby. Najpierw trzeba było przewieźć około 2/3 bibliotecznego księgozbioru z Chmielenia, gdzie były złożone na czas remontu.

Przy tych pracach bardzo pomogła młodzież z lubomierskiego Zespołu Szkół, a pudła z książkami przewoził pan Marek Ciereszko.

Kolejnym etapem  stało się przenoszenie książek z tymczasowego lokum w Zespole Szkół. I również pomogła w tym młodzież i pan Marek.

Obecnie trwa intensywne rozpakowywanie pudeł z książkami i umieszczanie ich w odpowiednich miejscach na regałach bibliotecznych.

Panie z biblioteki bardzo serdecznie dziękują młodzieży z Zespołu Szkół, ich wychowawcom, a także pani Anecie Prawdzin, panu Bogusławowi Chrzanowi i panu Markowi Ciereszko za pomoc.

Pracują bardzo intensywnie. Do poukładania na półkach jest przeszło 13 tysięcy książek. Każdą z nich trzeba włożyć na odpowiednią półkę, do odpowiedniego działu, zgodnie  z alfabetem.

To wyczerpująca praca fizyczna i umysłowa.

W pomieszczeniach jest jeszcze mnóstwo kartonów do rozpakowania. Urządzenia wymaga też znajdujące się obecnie na 1 piętrze biuro biblioteki.

Nie ma jeszcze dostępu do Internetu, a pań czeka dużo wytężonej pracy.

Są zadowolone z efektów przeprowadzonej modernizacji i zgodnie twierdzą, że po remoncie na pewno jest lepiej niż było poprzednio.

Oficjalne otwarcie biblioteki po modernizacji planowane jest 16 stycznia.

 

 

Tekst: Jadwiga Sieniuć, zdjęcia: Anna Fiszer i JAGA

 

 

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email