Jak dokonać preferencyjnego zakupu paliwa stałego w naszej gminie

Sf7ktkuTURBXy9iZTg3ZDQwYS1lZWM5LTRmYmYtYmQwOC0yZTg0MDUyNzYxMTUuanBlZ5GVAs0DAADCww

 

 

27 października weszła w życie ustawa o zakupie preferencyjnym paliwa stałego przez gospodarstwa domowe. Nasza gmina przystąpiła do zakupu tego paliwa stałego z przeznaczeniem dla gospodarstw domowych znajdujących się na terenie gminy Lubomierz. Zgodnie z przepisami tej ustawy takiego zakupu może dokonać osoba fizyczna w gospodarstwie domowym, która spełnia warunki uprawniające do dodatku węglowego, co jest równoznaczne z wypłatą jej dodatku węglowego i dokonała wpisu węgla jako głównego źródła ogrzewania w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. W ramach zakupu preferencyjnego uprawniona osoba w gospodarstwie domowym będzie mogła nabyć węgiel w dwóch ratach:

– 1,5 ton do 31 grudnia 2022 roku

– 1,5 tony od 1 stycznia do 30 kwietnia 2023 roku.

 

A jak realizacja uchwały węglowej wyglądać będzie w naszej gminie?

To pytanie zadałam burmistrzowi Gminy i Miasta Lubomierz Panu Markowi Chrabąszczowi. Zdobytą na ten temat wiedzą dzielę się z Czytelnikami.

 Konieczne jest wypełnienie wniosku o tani węgiel, którego wzór można pobrać ze strony www.lubomierz.pl lub skorzystać z gotowego wniosku, który można uzyskać w sekretariacie urzędu. Wniosek należy wypełnić i złożyć w sekretariacie. Nasza gmina złożyła zapotrzebowanie do Polskiej Grupy Górniczej, która przygotowuje umowę na sprzedaż i dystrybucję węgla. Jest nadzieja, że może pojawić się on w sprzedaży już w następnym tygodniu. I zostanie składowany w Lubomierzu przy ulicy Majowej u Państwa Rudaków oraz Popielówku na terenie ZUOK „Izery”.

Mają być cztery gatunki tego paliwa stałego: orzech, dwa gatunki ekogroszku, węgiel kostka. Dowóz węgla do domów będzie się odbywał na koszt gminy. W zależności od ilości nabytego węgla koszt jego zakupu uiszczamy w kasie urzędu, tam otrzymujemy fakturę z adnotacją: zapłacona. Udajemy się z nią do Biura Obsługi Klienta znajdującego się w Lubomierzu przy Placu Wolności 47/50/10, gdzie informujemy o dokonaniu zakupu.

Zapłacimy za tonę opału 2000 zł razem z dowozem.

Pamiętajmy, że koniecznie należy złożyć wniosek o zakup węgla. Możemy na nim zaznaczyć jaką ilość węgla chcemy zakupić – półtony, tonę, trzy półtora tony. Takiego opału nie będzie można nabywać w workach po 50 czy 25 kg. Jeśli ktoś zmuszony zostanie do skorzystania z takiej formy nabywania opału będzie mógł dokupić na składzie z ulicy Majowej ale po wyższej cenie, która obowiązywać będzie za zakup aktualnie znajdującego się tam innego węgla.

Wiele spraw związanych z dystrybucją tego paliwa trzeba będzie rozwiązywać na bieżąco. Dla gminy jest to nowe wyzwanie wymagające uruchomienia nowych zadań, sprzętu, działań logistycznych, z którymi wcześniej nie miała do czynienia.

Opał z punktu przeznaczenia musi być dowieziony do gminy jej własnym transportem. Nie można odpowiedzieć na pytanie, jak długo czekać będzie trzeba na załadunek.

 Odpowiedzi na inne pytania pojawią się dopiero wtedy, gdy pierwszy transport paliwa stałego dotrze na nasze składowisko.

Trzeba uzbroić się w cierpliwość i obiektywnie oceniać wszystkie działania związane z realizacją tego trudnego zadania. Czas pokaże, jak poradzimy sobie z tymi wyzwaniami.

Życzę wszystkim Czytelnikom ciepła pod każdą postacią na czas nadchodzącej zimy.

(JAGA)

Zdjęcie z internetu

Facebook
Twitter
Pinterest
WhatsApp
Email